økologisk versus de luidruchtige chinees - Reisverslag uit Nanjing, China van Rosalie Woezik - WaarBenJij.nu økologisk versus de luidruchtige chinees - Reisverslag uit Nanjing, China van Rosalie Woezik - WaarBenJij.nu

økologisk versus de luidruchtige chinees

Door: Rosalie

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

13 Juli 2014 | China, Nanjing

Zaterdag vertrok ik uit Nederland naar Kopenhagen. De vlucht naar Kopenhagen met SAS ging heel gemakkelijk. Het was denk ik het kleinste vliegtuig waar ik ooit in gezeten heb, maar de stoelen waren comfortabel en de beenruimte was twee keer zo ruim als bij ryanair. Helaas kregen we van SAS geen versnaperingen, alleen koffie of thee was gratis. Onze piloot was meneer Anderson. De landing van Mr Anderson was niet zo soepel, het vliegtuig wiebelde heel erg tijdens het landen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld van Kopenhagen zag ik een groot winkelcentrum, vergelijkbaar met die van Schiphol. Al snel kwam ik er achter dat ik een uur vertraging had, dus besloot nog wat rond te kijken in de winkeltjes en wat te eten. 17 euro voor pasta vond ik wel een beetje duur, maar hij was wel erg lekker.

Na twee uur wachten en twee keer van gate gewisseld te zijn kunnen we eindelijk vertrekken. Ik zit aan de raamkant naast een aardig Chinees meisje. Ze vraagt me waar ik naar toe ga en helpt me bij het invoeren van het document voor aankomst bij de douane. Ik kreeg rond een uur of tien nog vis met rijst voorgeschoteld, met een broodje en een lekker stukje kokoscake. Het slapen ging in het begin een beetje moeizaam, maar uiteindelijk was ik toch wel moe genoeg om in slaap te kunnen vallen. Ik was daarbij heel blij met mijn 3 euro opblaasbaar nek kussentje. Ideaal! Om zes uur 's ochtends (12u Chinese tijd) werden we gewekt met "breakfast!". We krijgen warme broodjes met boter, kaas, jam, yoghurt met muesli en sinaasappelsap. En alles is 'økologisk'. Die Denen hebben het goed voor elkaar. We zijn uiteindelijk om 13:15 geland, 2 uur later dan gepland.

Vanuit de aankomsthal en de douane ging ik eerst mijn backpack ophalen. Op het vliegveld is het totaal een andere wereld dan in Denemarken. Heel groot, maar ook heel leeg. Ik had verwacht dat ik overal in een grote mensenmassa zou lopen, maar dat was totaal niet zo. Gelukkig was de bus wel makkelijk te vinden, die heette namelijk "airport bus". Bij de bushalte staat een meisje met haar ouders te wachten. Het meisje vindt mij reuze interessant en kijkt me steeds nieuwsgierig aan. Tijdens de busrit kon ik nog een beetje genieten van de omgeving. Deze bestond voornamelijk uit wegen, nog meer wegen, waar weer wegen overheen liepen, waar weer treinen overheen reden. Het lijkt wel LEGO voor gevorderden. De buschauffeur hield er van om hard toeteren en veel toeteren. Om elk klein akkefietje, of het nu een langzame voorganger was of een invoegende auto, die toeter moest ingedrukt. Hoe dichter we bij het vliegveld kwamen hoe meer we van de stad konden zien. Ik heb proberen wat foto's te maken vanaf de bus. (zie foto's).

Toen we aankwamen op Hongqiao had ik er meteen spijt van dat ik geen treinkaartje vooraf gekocht had. Er zijn 90 verschillende rijen waar je een kaartje kan kopen. Na drie rondjes door dit megastation vind ik eindelijk de informatie kiosk. Treinkaartjes naar Nanjing moet je halen bij balie 89, eureka! Al wachtende bij de gate valt het me op dat Chinezen net zo veel selfies maken als Nederlanders. Of toch niet? Ik betrap een jongen er op dat hij zijn telefoon wel erg hoog houdt tijdens het maken van zijn 'selfie'. Daar sta ik vast ook op! Negen over zes gaat dan uiteindelijk de trein. Ik zit naast een jongen die het leuk vindt om luid te eten en heel breed te zitten. Terwijl hij dat doet appt ie met zn vrienden, maakt 'selfies' en lacht heel hard in zichzelf (ik heb je wel door hoor!). Ik probeer niet op hem te letten en wat foto's te maken van de omgeving. Die mislukken bijna allemaal omdat de trein zo hard gaat. Ik zie nog meer hoge gebouwen maar daarnaast ook hele stukken natuur. Dan duikt er af en toe weer een 'dorp' op met enorme wolkenkrabbers en daarna begint de wildernis weer. Mijn buurman kucht nog eens overdreven hard en begint heel hard te smekken met zn kauwgom. Tijd voor mij om mijn mp3 speler aan te zetten. Over een uurtje ben ik in Nanjing waar 'Doris' me van het perron haalt. In de tussentijd ga ik kijken of ik nog iets van de lessen kan voorbereiden.

  • 18 Juli 2014 - 11:09

    Nadine:

    Leuk om te lezen roos!!! En dat de reis goed is gegaan!!!!

  • 21 Juli 2014 - 20:16

    Opa En Cilia:

    Hoi Rosalie, fijn te lezen dat de reis goed is verlopen. Leuke foto's gemaakt. Heel veel succes in China met het les geven en geniet van het prachtige avontuur. Heel veel groetjes van ons, we blijven je volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosalie

Actief sinds 09 Juli 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 2848

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

China - Nanjing

Landen bezocht: